هفت روز در بهشت

«مساله» یعنی فاصله‌ی بین «موجود» و «مطلوب». اگر با این شاخصه بخواهیم به هفت روز در بهشت نگاه کنیم این اردوها برای حل این مساله طراحی شد تا مخاطب «نوجوان» و «جوان» در ابتدای بلوغ جسمی و عقلی و عبور از دوران کودکی، با جوانه زدنِ درختِ سوالاتِ بنیادین و هویت‌یابی، به منبع محکمی چنگ بزند تا در غریب آبادِ دنیا گمراه نشود و به اصل خود رجوع کند.

بنا به همین مسئله، از آنجایی که آستان مقدس حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه‌السلام، منبع نورانی و منشاء انسان‌سازی است و در میان مردم نیز معتبرترین مرکز فکری-عقیدتی است، اردوهای «هفت روز در بهشت» از سال 1396 طراحی و به اجرا در آمده است.

مخاطب ، شیوه‌های پذیرش و گزینش

بنا به طراحی مفهومی و دیگر اضلاع این اردوها، مخاطب راهبردی برنامه، نوجوانان و جوانان نخبه ای هستند که از بازوهای تربیتی(اعم از مراکز فرهنگی معنوی و خانواده‌های فعالِ تربیتی) محرومند. لذا در ابتدای راه، انتخاب و گزینش مخاطب از میان دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان ،نمونه دولتی و… به روش انتخاب اولیه از سوی مدرسه یا تشکل و محدودسازی بر اساس معدل بالای 18 مورد استفاده قرار گرفت.

در ادامه مسیر، شیوه انتخاب وگزینش بر اساس مدرسه و معدل به سمت شایسته‌گزینیِ تخصصی‌تر اعم از مصاحبه استانی و دیگر روش‌ها در حال ارتقا است.

نظام محتوایی، آموزشی اردو

مباحث اعتقادی تأثیر اساسی در تربیت دارد به‌طوری‌که گاهی با اصلاح دید یک شخص به مسئله «توحید» یا «حیات حقیقتی اخروی»، صدها معضل تربیتی، خودبه‌خود حل می‌شود. چراکه مسائل اخلاقی و آسیب‌های اجتماعی شاخه‌های یک درخت و ناشی از یک نوع نگاه به سعادت خود، خدا، دنیا و… است.  رهبر معظم انقلاب با درک هوشمندانه این موضوع و درحالی‌که این موضوعات توسط کارگزاران فرهنگی به فراموشی سپرده‌شده، در اوایل سال 1397 فرمودند: «دعوت جوان‌های ما به علوم عقلی، بسیار مهم است.»

برای اولین بار، تألیف هفت جلد کتاب معارف کاربردی برای نوجوانان و جوانان با ویژگی شاخص زبان «روان» و «استحکام محتوایی» طبق مبانی مرحوم علامه طباطبایی که نگاهی نو به عالم هستی را  به مخاطب ارائه می‌کند، با عنوان «برترین آرزو» تولید شد

عناوین این کتب عبارتند از: «معرفت‌شناسی»، «انسان‌شناسی و جهان‌شناسی»، «خداشناسی»، «راهنما شناسی»، «اسلام‌شناسی»، «شیعه شناسی» و «معاد شناسی».

ارکان اردو

کلاس

کلاس‌های آموزشی برای تدریس محتوای کتب، در هفت روز (صبح‌ها، سه جلسه‌ یک ساعته) برگزار شده که در مجموع 21 جلسه می باشد. در هرکلاس 20 تا 25 نفر حضور داشته که با توجه به اطلاعات بدست آمده از فرم‌های پذیرش، کلاس‌بندی شده‌اند. در طی اردوهای مقدماتی، استاد سه تا چهار کتاب اول را تدریس و با نوجوانان و جوانان به بحث و گفتگو می پردازند. سه جلد باقیمانده کتب نیز عموماً برای تدریس در دوره های تکمیلی باقی می ماند.

مربی

مخاطبان بعد از پذیرش و نظام تخصصیِ «شناخت اولیه»، در گروه‌های 15 تا 25 نفره دسته‌بندی شده و مورد استقبال «مربی» که طلبه‌ی جوان و آموزش دیده در دوره‌های تربیت مربی این موسسه بوده است، قرار می‌گیرند. مربیان همیشه در کنار گروه حضور داشته و بچه‌ها را در اوقات غیر از کلاس‌های آموزشی همراهی کرده و در طول هفت روزِ دوره با آنها زندگی می‌کند و به نوعی سبک زندگی اسلامی را به شیوه عملی به ایشان منتقل می کند که این همراهی و همدلی او ، برای نوجوانان و جوانانی که با این فضا ها مانوس نبوده اند تازگی داشته و بسیار جذاب می‌نماید. مربی علاوه بر این، پاسخگوی سوالات عقیدتی و مشاور‌ه‌های شخصی و خانوادگی و... در لایه اول است و در صورت نیاز، با راهنمایی مسئولان مربیان دوره، پاسخ سوالات او را تهیه کرده و یا به استاد مشاور ارجاع می‌دهد.

استاد

اساتید اردوها پس از فراخوان، گزینش و برگزاری دوره تربیت تخصصی استاد عقائد اسلامی در طی یک دوره 10روزه، روش‌های فنی و محتوایی تدریس کتب هفت جلدی را فرا می‌گیرند.
اکثر اساتید به خدمت گرفته شده از نخبگان علمی بوده به نحوی که برخی از آنان از مدارس استعدادهای درخشان یا دانشگاه به کسوت طلبگی وارد شده و با فضای ذهنی مخاطب امروزی آشنا می باشند

در طراحی «هفت روز در بهشت» سعی بر آن شده است به ساحت های مختلف انسان توجه گردد به نحوی که مباحث عقلی، معنوی، مهارتی و هیجانی در آن بنا به مقدورات و محدودیت زمانی گنجانده شود. نخِ متصل کننده بخش های مختلف اردو، طراحی نظام باشگاهی با هدف کسب و خرج امتیاز است که نوجوانان با نظارت و بدون دخالت مربی دست به تشکیل گروه ، تقسیم مسئولیت ، تلاش برای کسب «اکسیر» بیشتر و در نهایت کسب جوایز می‌زنند. هدف این مدل، کمک به درگیری بیشتر مخاطب با کتب، تمرینِ کارِگروهی و تعریف زمینِ بازی برای شناخت دقیق‌تر از مخاطب است.

از جمله برنامه‌های معنوی و تفریحی اردوها عبارتند از:

  • زیارت حرم مطهر امام رضا علیه السلام
  • میهمان سفره پربرکت امام رضا علیه السلام در میهمانسرا
  • برگزاری هیئت و میزبانی از پیکر مطهر شهدا
  • حضور در مجموعه‌های آبی
  • لیزرتَگ و پینت بال
  • آیتم‌های تفریحی اردوگاه امام رضا علیه‌السلام
  • پخش فیلم
  • برگزاری جام‌های ورزشی
  • پیاده‌روی و گعده های شبانه

اهم بخش‌های اردو که مبتنی بر نظام باشگاهی است عبارتند از:

  • خلاصه‌نویسی و رسم نمودار ذهنی از محتوای کلاس‌ها و کتاب‌ها
  • ارائه سخنورانه‌ی بخشی از کتابها (به‌همراه ضبط ویدیویی از ارائه)
  • رویداد ماجراجویانه «نقشه گنج»
  • وصیت‌نامه نویسی
  • رویداد «هَفت‌بحث»؛ چالش گروهی با استاد
  • خاطره‌نویسی
  • رویداد نائب‌الزیاره
  • آزمون پایانی
  • خلاصه مباحث همایش‌ها با حضور اساتید مطرح ملی

نظام شناخت مخاطب

برای شایسته‌گزینی از میان مخاطبان حاضر در اردو و ارتباطات آینده، در قبل، حین و بعد از اردو روش‌های مختلفی به خدمت گرفته می‌شود که مجموع آن در کارنامه فردی ثبت می‌شود. این روش‌ها عبارتند از:

  • تکمیل فرم اطلاعات فردی و علایق
  • تکمیل تست خلاقیت و تست رهبری
  • حضور در آیتم‌های باشگاه امتیاز و جوایز
  • کسب نظر روانشناختی و ارتباطی از «استاد» و مربی بر اساس فرم مخصوص

نظام استمراری

پس از برگزاری اردوها، جوانه‌ی اندیشه‌های بنیادین و روابط عاطفی بیش از پیش نیاز به مراقبت و همراهی دارد. مربیان و اساتید که حالا دیگر با بچه‌ها رفیق شده اند، با دغدغه خود از ارتباط مجازی و پاسخگویی به سوالات و مشکلات بچه‌ها غافل نیستند و از سوی دیگر ستاد اجرایی هفت روز در بهشت در طول سال با ارسال بسته‌های محتوایی استمراری، کانال و صفحه شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی، برگزاری چندین اردوی تکمیلی برای منتخبین، برگزاری اردوی اربعین و استفاده از بستر تشکل‌های استانی، استمرار ارتباط داشته و دارند.