در گفت و گو با مدیرعامل موسسه جوانان آستان قدس رضوی مطرح شد

مشهد، پایگاه معرفتافزایی کشور

یکی از دغدغه‎های اصلی مقام معظم رهبری در وضعیت کنونی جامعه که بیشترین خطاب را نیز نسبت به آنان در سخنرانی‎های مختلف داشته‎اند، قشر جوان جامعه است که در بیانیه گام دوم انقلاب نیز شاه کلید تحقق آن و مسئولیت را در آینده انقلاب به این قشر اختصاص داده‎اند.

جوانِ آینده‎ساز انقلاب ، از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی ، جوانی است خودساخته ، مجهز به نیروی ایمان، مجاهد و متخصص در امور محوله که تنها با تقویت ارتباط با خداوند عالم این مهم امکان پذیر خواهد بود.

موسسه جوانان آستان قدس رضوی از دو سال گذشته با رویکردی نوین و با هدف تربیت جوان مومن انقلابی پا به عرصه هویت بخشی و معرفت‎افزایی جوان و نوجوان قرار داده است که در همین راستا در ادامه با مجتبی مختاری؛ جوانترین مدیرآستان قدس رضوی به مناسبت روز جوان و ولادت حضرت علی اکبر(ع) به گفت و گو می‌‎نشینیم.

  • کمی از پیشینه تاسیس و رسالت‏های تعریف شده برای موسسه جوانان برای ما بگویید؟

در سال ۱۳۷۵ مقام معظم رهبری در دیدار با تولیت وقت آستان قدس رضوی دغدغه ای را مطرح می کنند مبنی بر اینکه مسائل فرهنگی باید اساس کار این آستان را تشکیل دهد و در این مسئله جوانان اولویت اصلی را دارند و زنگ خطری را اعلام می‎کنند که دشمن برای جذب جوانان به فضای استکباری خودش برنامه دارد و این آستان باید یک نقش جدی در مقابل این حرکت ایفا کند؛ که پس از این دیدار در سال ۱۳۷۶ موسسه جوانان آستان قدس رضوی به دستور آیت الله طبسی تاسیس می‎شود و در حال حاضر ۲ دهه از فعالیت این موسسه می‎گذرد که  در راستای دغدغه مقام معظم رهبری ماموریت اصلی خود را پاسخگویی به نیازهای روز جوانان در حوزه های معرفت افزایی، ایجاد پیوستی برای جریان زیارت حضرت رضا(ع)، کادرسازی برای آینده انقلاب اسلامی و حمایت و جریان تسهیل‎گری برای تشکل‎های انقلابی قرار داده که امید است با توجه به تاکید حجت الاسلام مروی در مراسم معارفه ایشان به عنوان تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر توجه به مقوله معرفت افزایی، این روند باقدرت هرچه تمام‎تر ادامه یابد.

  • با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، رویکرد این موسسه در تحقق این مهم چگونه است؟

باید گفت حرکت در مسیر این بیانیه جزو پیشانی اولویت‎ها و فعالیت‏های موسسه بوده و خواهد بود، اما یک نکته مهم در بیانیه گام دوم که بحث بر سر آن زیاد است بحث جوان‎گرایی است، که باید بیشتر به آن دقت کرد چراکه جوان‎گرایی صرفا جابه‎جایی مدیران نیست، ما چه بسا در مسئولیت‏های مهمی در جمهوری اسلامی کارها به دست جوانان افتاده ولی چون دوران رشد خود را در زمینه های مختلف همچون رشد معنویت و خودسازی به درستی پشت سرنگذاشته‏اند نه تنها مفید واقع نشده بلکه مخرب سیستم هم شده‎اند.

از یک طرف جمهوری اسلامی سازوکاری برای تربیت نیروی انسانی نداشته و این یک واقعیت است که در سال های گذشته از مهم ترین راهبرد انقلاب که تربیت انسان‎ها بوده است غفلت کرده‎ایم و از طرف دیگر ما در جمهوری اسلامی در شناسایی افراد و ارائه فرصت رشد استعداد‎های جوانان نیز کوتاهی داشته‎ایم.

اما موسسه جوانان آستان قدس رضوی در دو سال گذشته برای رفع خلاهای موجود و با نگاه اتصال به حضرت رضا(ع) در مرحله اول و در حوزه تربیت نیروی انسانی یک دور کامل معارف شیعی مبتنی با علوم عقلی که یک جوان امروزی می‎تواند آن را بپذیرد، با عنوان دوره کامل معارف کاربردی برای جوان«هفت روز در بهشت» که اساتید برجسته‎ای از کشور بر این محصولات صحه گذاشتند و مقام معظم رهبری نیز بر این کتاب‏ها تفقد داشته‎ و بر نشر این مدل آثار تاکید داشته‎اند، آماده کردیم. اما تجربه نشان داده، محتوای مناسب به تنهایی در قشر جوان و نوجوان اثرگذاری چندانی نداشته و باید آن را در قالب برنامه‏های اردویی ارائه کرد از اینرو موسسه جوانان سه مجموعه از باغات و املاک آستان قدس را به فضاهای اردوگاهی تبدیل کرد که از زمان تاسیس اردوگاه امام رضا علیه السلام در اواخر سال ۹۵ با پذیرش ۶۰ هزار جوان و نوجوان و مجتمع دانشجویی امام رضا علیه السلام از ۱۶ آذر۹۷ میزبان ۷ هزار دانشجو از سراسر کشور بوده است. همچنین مکان فعلی موسسه نیز به مکانی اردوگاهی تبدیل شد که تاکنون بیش از ۳۳ هزار مخاطب از برنامه‎های آن استفاده کرده‏اند.

  • کمی در خصوص این کتاب‎ها و نحوه تدریس آنان توضیح دهید؟

در دوسال گذشته ما در موسسه جوانان تمرکز خود را بر روی جوانان مستعد گذاشته‎ایم بیش از  ۴۰۰۰ جوان و نوجوان نخبه از سراسر کشور در دوره‏های ۴ و ۷ روزه زیرنظر مربیان و اساتید آموزش‎دیده، این دوره کامل معارف کاربردی هفت روز در بهشت را گذرانده‎اند.

در آغاز این دوره‎ها اعتقادات سنتی و موروثی دانش‎آموزان توسط اساتید با سوالات زیادی مورد ابهام قرار می‎گیرد و پس از آن در روزهای آتی مبانی فکری و عقلی با نگاهی صحیح به توحید در ذهن مخاطب بازنشانی شده و شبهات مختلف را با همین مبانی پاسخ می‎دهند.

اعتقاد ما براین است جوانان و نوجوانانی که با یک مبانی درست رشد کنند در هر مسئولیتی که قرار بگیرند می‎شود به آن جوان مومن انقلابی اطلاق کرد وگرنه جوانی که صرفا در هیجانات و فضاهای زودگذر انقلابی ورود کند مثل آهن گداخته‎ای که زود سرد می‎شود و به دلیل فاسد بودن بعضی از سیستم‎های ما و ساختارهای معیوب موجود، فرد در سیستم هضم می‎شود به مرور به یک عنصر فاسد تبدیل می‏شود.

  • در دوسال گذشته فعالیت‎های موسسه جوانان از نظر کمی و کیفی چه تغییراتی داشته است؟

با نگاهی ساده می‎توان فهمید امروز با عنایت حضرت رضا(علیه السلام)، جایگاه موسسه جوانان از یک مرکز مشاوره‎ای در فضای ۵۰۰ متری به یک پایگاه معرفت‎افزایی با فضایی قریب به ۱۰۰ هکتار که دایره اثری ملی دارد تبدیل شده است. در سند چشم‎انداز ۲۰ ساله موسسه که از سال ۱۳۹۰ شروع و قرار بود به یک مخاطب مستقیم ۱۰۰ هزار نفری در فعالیت‏هایمان برسیم، امسال که تنها ۸ سال از تنظیم این سند می‎گذرد ما به ۹۶ هزار مخاطب مستقیم تربیتی رسیده ایم و با عنایت حضرت رضا علیه السلام و با حمایت‏های صورت گرفته امیدواریم بتوانیم مشهد را به عنوان پایگاه معرفت افزایی کشور معرفی کنیم.

  • برنامه شما برای این مقدار مخاطب مستقیم چیست؟

موسسه جوانان با اعتقاد بر اینکه کار فرهنگی و تربیتی موثر با استمرار ارتباط امکان‎پذیر خواهد بود اقدامبه  ایجاد شبکه مخاطبین و ثبت و ضبط اطلاعات مخاطبان خود در برنامه‏های مختلف کرده است و برای هرگروه سنی و جنسی مختلف، برنامه‎های مناسب آنها را طرح‎ریزی و اجرا کرده است.

  • موسسه جوانان چطور فعالیت‎های خودش را اینقدر گسترش داده است؟

به برکت جشن‎های زیرسایه خورشید در حال حاضر موسسه جوانان با بیش از ۲ هزار تشکل مردمی تحت عنوان شبکه جوانان رضوی رابطه مستقیم دارد که همین مسئله باعث شده تا گستره فعالیت‎های ما در سراسر کشور پراکنده شود به طوریکه علاوه بر اجرای عملیات‎های فراگیر فرهنگی در زلزله کرمانشاه و همچنین سیلاب‎های اخیر کشور این شبکه با بسیج نیروها و امکانات به یاری مردم آسیب‎دیده شتافته و به صورت هماهنگ و برنامه‏ریزی شده در فرایند کمک‎رسانی همکاری می‎کردند همچنین تاکنون موسسه جوانان سه دوره کشوری تربیت استاد عقاید اسلامی ویژه تدریس برای جوانان و نوجوانان برگزار کرده است که بیش از ۵۰۰ طلبه فعال در حوزه جوان و نوجوان از این دوره‏ها استفاده کرده‎اند و اکنون خود آنها به عنوان بازوان اجرایی و محتوایی در شهرها در حال فعالیت هستند.

  • یکی از دغدغه‎های آستان قدس رضوی گسترش فرهنگ وقف و خادمیاری است، موسسه جوانان در این راستا چه فعالیت‏هایی داشته است؟

با توجه به اضافه شدن فضاهای اردوگاهی نظیر اردوگاه امام رضا(ع)، مجتمع دانشجویی امام رضا(ع) و فضای کنونی موسسه جوانان و افزایش چند برابری فعالیت‏های موسسه، بودجه اختصاص یافته به آن نه تنها افزایش نداشته بلکه با کاهش نیر روبه رو بوده است، اما با عنایت خاص حضرت علی بن موسی الرضا(ع) و استفاده از مشارکت‏های مردمی و خادمیاری فعالیت‎های موسسه با قدرت در حال پیگیری است.

Leave a Reply